THERAPEÍA

Activities
Joana Capella, Roc Domingo, Albert Gironès, MDMAlab (Gen Lida i Cayetano Truyols), Helena Vinent. Amb la complicitat de Nancy Garín i Aimar Arriola
03.02 / 2018 / 12h 01
La Escocesa. C. Pere IV, 345, Barcelona
Sala d'Art Jove_Therapeia_2018

THERAPEÍA
Presentació de projectes Art Jove 2017 a La Escocesa
03.02.18

Dissabte 3 de febrer de 12.01 a 18.41h
La Escocesa. Carrer de Pere IV, 345, Barcelona

-
Projectes i intervencions de Joana Capella, Roc Domingo, Albert Gironès, MDMAlab (Gen Lida i Cayetano Truyols) i Helena Vinent.
Amb la complicitat de Nancy Garín i Aimar Arriola.

-

THERAPEÍA
 
Després de la invocació ve l’estupre i més tard l'apropiació. Dels dubtes vénen les preguntes i més tard alguna enunciació. Es doblen les veus, hi ha més d'una força que s'apodera dels discursos. Hi ha un bolcar, un tornar, un retrocés (o no) a allò que ens uneix, a aquell foc que ens porta a una llar. Loki, trampós de l'extrem nord, delicat engendrament de gegants, mentider que diu veritats, s'acosta al foc, cridat pels rituals, a celebrar un convit.

Els rituals són i seran sempre un conjunt de regles, unes regles que no són inamovibles, es reinventen, es rescaten, es tergiversen. Altars per als vius, altars per als que vénen al festeig. Els cants s'escolten de lluny i les converses en la immediació. Al convit cadascun hi deixa els seus assumptes a banda i gaudeix de copiosos festins.

Vi, pa, veus, més veus i mirades s'apoderen de l'espai.
El director d'orquestra, torna a no ser únic, sinó múltiple.
-

PROGRAMA:
12:01h - Encesa del foc druida
12:13h - Acto 1 Instant Church (Génesis)
12:21h - Acostar els banquets al foc
12:37h - Cremar herbes
12: 43h - Cervesa i tè
12:59:59h - Engegar el motor
13:01h - Escoltar la ràdio
13:05h - Bullir aigua
13:07h - Altarcito
13:09h - Tallar ceba
13:13h - Escampar la pols
13.11h - Arremangar davantal
13:21h - Desplaçar 82,4 kg
13:31h - Buscar el conill blanc que ha sortit del barret de copa
13:45h - Posar el menjar a la cassola
13:45h - Cantar a grito pelao ‘Y me perdí en las tinieblasss,y me cerraron las puertaaaaaassss...’
13:53h - Remenar el menjar
13.57h - Alimentar el foc
14:01h - Altarcito
14:07h - Folrrar andami
14:13h - Assistir a otro especial de cine kinki. No sabes si lo que ves es así o de otra forma, como anécdotas que no sabes si son verdad
14:33h - Reunió d’amics al cotxe
14:35h - Engegar el ventilador
14:35h - Torrar pa
14:49h - Tornar a obrir la Instant
14:49h - Salpebrar el caldo
14:49h - La radio segueix sonant
15:01h - Endur-se un pòster de cine
15:07h - Cantar al ritme de los chichos
15.15h - Seure a la vora del foc
15:17h - Banquet
15:33h - Anar a comprovar si la corda encara aguanta
15:33:47 - Banquet
15.39h - veure la peli de la fi del banquet
15:57h - Becaina al cotxe
16:13h - Tirar els dards
16:13h - Posar aigua a bullir pel tè
16:17h - Escalfar el vi
16:17:30h - Pelar les mandarines
16:21h - Escombrar la pols
16:27h - Mirar els núvols
16:43h - Conversar amb la Maria
17:03h - Entrar en calor amb el segon got de vi
17:17h - Tarot
17:41h - Peli de després de dinar: El guardia civil, el descampado, Europa y los helicópteros.
17:47h - 2 d’octubre (Lleida - Barcelona)
17:47:58h - Beure més vi
17:55 - Despedir-se de José Luis Manzano
17:57h - MDMAlab -concert experimental amb tatuatjes en directe amb Joan Pallé-
18:13h - Comptar palomes
18:41h - FIN - volver cada una a sus asuntos

El dia anterior: Dansa de la no pluja
__

PROJECTES:
 
Joana Capella
Guanyar-se el pa és un projecte de Joana Capella en el que reflexiona entorn a les relacions que s’estableixen a través d’una cosa tan bàsica però essencial com és el pa. Diuen que la paraula company, o companyia, ve de qui menja del mateix pa. Joana, agafant el pa com a element simbòlic i físic, desplega tota una xarxa de col·laboracions on les relacions prenen el primer pla.

A La Escocesa, juntament amb Noela Covelo, encendran un foc druídic, seguint un ritual celta, el Tizón, que celebra el solstici d’hivern, i els regals que dona la fusta i el foc, llum i escalfor; Es cuinarà quelcom calent i reconfortant, amb la cuina mòbil de Sociedad 0; i amb l’Alex Solé, han construït uns banquets per poder seure i descansar. Convidant a obrir un espai de trobada, al voltant del foc i del menjar.

Paral·lelament, amb Laura Puigdellivol, intervindran a l’espai polivalent de La Escocesa amb els seus materials de treball, que són el ciment i la farina, amb els què s’hi relacionen com un ritual, en un procés de guariment, on el contacte amb la matèria primigènia, i el procés de domini, és potenciador i font d’energia. Durant tot el convit, Joana vestirà la seva indumentària de treball que Noela Covelo ha dissenyat a mida per a ella. Una peça de vestir de gestos i esforços superposats, que presenta al cos aparent.
 
Roc Domingo
El projecte Trànsit és una investigació sobre les relacions que s'estableixen entre les ciutats de Lleida i Barcelona a partir del flux de gent que viatja compartint cotxe, utilitzant el temps del trajecte com un laboratori.
Compartir cotxe sovint suposa compartir el viatge amb desconeguts i no saber gaire bé de què parlar. No obstant, s'estableix una efímera àgora capaç de generar un espai de confiança i confidencialitat, retallant la distància entre l'amic i el desconegut. En cada un dels trajectes que ha fet Roc, es procura activar i mantenir vives les possibilitats de l'espai compartit, mitjançant la predisposició a la conversa.

A La Escocesa el cotxe laboratori es torna dispositiu i a dins s'hi fa accessible part de la documentació de tots aquells viatges realitzats per l'artista. 
 
Albert Gironès
Segon Intent és una proposta basada en la recreació d’un esdeveniment històric frustrat explicat pel pare de l'artista: l’intent d’enderroc d’un pont que permet un dels accessos a Valls.
Durant la Guerra Civil, abans de la presa de Tarragona per part dels nacionals, els republicans van dinamitar diversos elements de la ciutat per tal de dificultar el pas. Van enderrocar carreteres d’accés a la ciutat, el pont del ferrocarril… però la dinamita col·locada al pont de la carretera d’Alcover va fallar i el pont no es va destruir. Actualment, el pont continua sent al mateix lloc.

El projecte es basa en un segon intent d’enderroc del pont a través de diferents accions, rememorant aquest episodi frustrat. Per a la presentació a La Escocesa es planteja una conversa informal amb Maria Armengol, per tal de descobrir per què els tres intents d’enderroc del pont enregistrats videogràficament en el projecte, van fracassar i com s’haurien d’haver fet per aconseguir-ho gràcies als coneixements de física aplicada de Maria.
 
MDMAlab (Gen Iida i Cayetano Truyols)
Instant Church és un dispositiu nòmada i un anti-producte que empra la paròdia com a estratègia i que funciona com a temple i espai d’acollida per a activitats de caràcter improductiu capitalment, per fer front a les frustracions que suposa la carència de l’espiritualitat en l’agenda diària. Aquest dispositiu es posiciona com a un mitjà per generar dissidència política des d’allò que els autors anomenen l’espiritualitat alternativa. Adopta la forma i els mecanismes d’un refugi per a atendre als desemparats del sistema i oferir un sostre contra la intempèrie de la secularitat.

Manual Destructivo Mítico Ancestral Lab (MDMAlab) proposen pel Therapeía un acte inaugural sota la premissa de “Gènesi” i una activació de l’espai amb un mash up en el qual col·laboraran Joan Pallé (amb el projecte Una velada romántica -tatuatges en directe- + música i projeccions per Kallax i MDMAlab)
 
Helena Vinent
Un altre especial de és un projecte d’Helena Vinent, que es basa en la preparació d’un “especial de cine kinki”. Busca maneres de reinventar davant d'un contingut inamovible al qual ella no té accés de forma completa per la seva situació personal com a persona sorda. Tot allò lligat als diàlegs se li escapa: el que percep dels arguments són gairebé els seus residus. El plantejament no està enfocat des d'una perspectiva cinematogràfica, sinó des d'una perspectiva performàtica, processual, física i fragmentada. Perquè així és com ella entén la seva manera percebre aquest cine: “un fer i desfer”.

A La Escocesa planteja una instal·lació on treballarà durant 10 dies articulant diferents materials. A través de l’experimentació, la recreació, les relacions atzaroses, les recerques telemàtiques, el joc i el xoc entre elements, especula altres imaginaris i situacions que s’escapen de les formes de transmissió hegemòniques. Es generen altres possibilitats de llegibilitat i altres ficcions com a estratègia simbòlica, política i personal de substituir aquest cine, avançant així en altres llenguatges. 
 
Nancy Garín i Aimar Arriola
En qualitat de convidats externs, Nancy Garín i Aimar Arriola han estat convocats a observar, escoltar, apuntar, assenyalar, anotar, creuar, conjugar i interferir les propostes artístiques de Sala d'Art Jove reunides durant aquesta jornada. La seva participació pren forma d'un ritual estès durant tot el dia, amb moments visibles i altres no. El ritual tindrà gestos quotidians, com fer petits altars, llençar el tarot madrepaz i el tarot errorista, fer te, cremar herbes guaridores, parlar amb la gent... Sempre en relació i en diàleg obert amb els projectes dels artistes.

Des d'un interès compartit per com els discursos i les pràctiques circulen, s'assimilen i es tradueixen, i a partir del treball conjunt en projectes com Anarchivo sida, a la base de la seva proposta hi ha el reconeixement de que no existeixen posicions 'pures'. Les distincions entre jo i els altres, vius i morts, sagrat i profà, personal i polític, són de per si llocs 'contaminats' que més que necessitar de remei o teràpia obren la possibilitat d'oferir i celebrar.

-

THERAPEÍA és una proposta de l'equip de mediació de Sala d'Art Jove 2017 format per Irati Irulegi i Quim Packard amb el suport de La Escocesa.

Sala d'Art Jove_Therapeia_2018
Sala d'Art Jove_Therapeia_2018
Sala d'Art Jove_Therapeia_2018