TAULA RODONA.
BLOC #3 Espècies d'espais: exercicis sobre la ciutat

DATA:
DIMECRES 18 DE SETEMBRE DE 2013 A LES 19 H.

LLOC:
SALA D’ART JOVE

CRÈDITS

ARTISTES:
ANDRÉS HISPANO
IDENSITAT
CONSANTZA JARPA
JUAN PABLO MARTÍNEZ
ISADORA WILLSON
AZAHARA CEREZO
MARIO SANTAMARÍA
SERGI SELVAS

DISSENY GRÀFIC:
CARLES MURILLO.

EN COL·LABORACIÓ AMB:
FUNDACIÓ TÀPIES

TAULA RODONA. BLOC #3 Espècies d’espais: exercicis sobre la ciutat

La ciutat, com a hàbitat naturalitzat de l’ésser humà, sempre ha estat un dels focus principals d’anàlisi de les pràctiques artístiques contemporànies, i encara més especialment en els últims anys. En un moment com l’actual, la característica “públic” que definia els espais urbans es va desvetllant com una mena d’il·lusió, o un fracàs o una disputa permanent. La ciutat, més que no pas aquell espai de socialització i convivència compartida, s’ha convertit, parafrasejant el cèlebre eslògan de Barbara Kruguer, en un camp de batalla.

En posar en relació art i ciutat, l’activisme és el modus operandi per excel·lència que molts artistes trien a l’hora d’evidenciar les esquerdes i les disfuncions que hi ha entre “espai” i “públic”. Al costat d’aquesta actuació in situ i en els diferents espais que componen el mapa inestable d’allò públic en el teixit urbà, també hi ha d’altres formes estètiques orientades a avaluar la funcionalitat de l’espai públic i estendre l’anàlisi sobre les nostres formes de relació en aquest.

Si bé la ciutat és l’objecte d’anàlisi a Ciudad Pantalla, d’Azahara Cerezo i Mario Santamaría, aquesta s’hi revela com una cosa que succeeix a temps real i dins d’una pantalla que la converteix en objecte de consum per al benefici de les indústries turístiques. Traduïda mitjançant les observacions de Rem Koolhas i la seva “ciutat genèrica”, la ciutat que proposen Azahara i Mario amb el seu projecte és un espai que succeeix a qualsevol indret a través de la xarxa mundial de càmeres, les quals fan de l’espai públic un escenari on el control del panòptic es converteix col·lateralment en voyeurisme en xarxa.

En contrapartida, Atlas, d’Isadora Willson, Joan Pau Martínez i Constanza Jarpa, proposa una tornada a l’espai físic. Aquesta vegada és per demostrar la codificació dels seus usos i la necessitat de plantejar noves formes de relació amb un espai que, malgrat l’anonimat d’allò públic, també és el nostre. Amb diverses actuacions en el barri de l’Eixample,  Atlas  és un projecte que, amb l’ajuda i la col·laboració del veïnat, aconsegueix modificar eventualment el paisatge urbà i, a la vegada, practicar noves formes de relació amb l’espai públic encara que siguin efímeres.

La taula rodona també comptarà amb la participació d’Andrés Hispano, Idensitat i Sergi Selvas (coordinador del projecte Inter-Accions).

Andrés Hispano, Realitzador audiovisual, comissari, pintor i il·lustrador. Col·laborador i membre assessor del suplement Cultura/s de La Vanguardia. Ha escrit i realitzat programes sobre cinema experimental per Canal Plus i nombrosos programes sobre cinema, música i videoclips per BTV. Com a docent, imparteix classes entre altres centres en la UPF (Procés Televisiu). Ha comissariat exposicions com El Rei de la Casa (Palau de la Virreina, 2007). Ha publicat David Lynch. Clarobscur americà (1998).

Idensitat, és un projecte d’art que experimenta formes d’incidir en el territori en les seves dimensions espacial, temporal i social, mitjançant propostes creatives. Des del seu inici, ha anat evolucionant fins esdevenir un sistema complex que incorpora altres projectes, accions o intervencions; impulsa processos, configura exposicions, edita publicacions, en definitiva reuneix un conglomerat d’estratègies creatives per dur a terme un conjunt d’activitats. Un sistema que alhora es fonamenta en dinàmiques col·laboratives per tal de posar en relació les pràctiques artístiques contemporànies amb l’espai social.

Sergi Selvas (coordinador del projecte Inter-Accions). Inter-Accions és un projecte col·laboratiu entre i per estudiants de la Facultat de Belles Arts (UB) i de les escoles d’Arquitectura ETSAB i ETSAV (UPC). El projecte es basa en l’organització d’una activitat formativa dirigida a estudiants d’ambdues institucions amb l’objectiu de crear una proposta d’experimentació col·lectiva, on l’intercanvi d’eines i de coneixements interdisciplinaris siguin la principal base metodològica. Aquesta activitat s’introdueix en un recorregut teòric sobre la base de quatre conferències, destinades als estudiants però obert al públic en general interessat en la matèria; que culminen en un workshop destinat als alumnes de les dues carreres. El camp de treball que es proposa als estudiants són les estratègies participatives i col·laboratives per a l’estudi i l’anàlisi amb l’objectiu de dissenyar interferències en els espais relacionals de la ciutat.

Avant-Sala. Apunts per a una exposició és una proposta de l’equip Tutorial 2013, format per Sonia Fernández Pan, Maria de Pfaff, Beatriz Escudero, Rosa Lleó i Zaida Trallero. Compta amb la col·laboració de Sinapsis/Cristian Añó, Julia Montilla i Eloy Fernández Porta.

 

Pots escoltar el podcast dels artistes participants:

Azahara Cerezo i Mario Santamaría 8.36′

Atlas 9.55′