MIOPIA AUGMENTADA

DATES:
DEL 20 AL 23 DE SETEMBRE DE 2016.

LLOC:
ARTS SANTA MÒNICA

CRÈDITS:

ARTISTES I EDUCADORS:
EFRÉN ÁLVAREZ,
MARTÍ ANSON
CRISTIAN AÑÓ / SINAPSIS
ALEX BRAHIM
PACO CHANIVE
PILAR CRUZ
LAIA ESTRUCH
ANTONIO GAGLIANO
ÀLEX GIFREU
ARIADNA GUITERAS
ELISABET ROSELLÓ
JUDIT VIDIELLA / COL·LECTIVACCIONS

AMB LA COL·LABORACIÓ DE:
ARTS SANTA MÒNICA

MIOPIA AUGMENTADA

Quatre jornades intensives per activar una aproximació polièdrica a les pràctiques artístiques contemporànies. L’equip comissarial de Segueixi els rastres com si fos miop proposa un seguit de línies d’acció i de reflexió amb què tractar alguns dels aspectes més rellevants de la pràctica artística actual: la qüestió de la investigació i l’educació, l’oralitat i la narrativitat, el descrèdit del cool i l’auge del folk, la crítica a la creativitat i la crítica institucional.

Una àmplia quantitat de col·laboradors permetran desplegar aproximacions tan teòriques com pràctiques, amb què generar debats i desbordar alguns llocs comuns: Efrén Álvarez, Martí Anson, Cristian Añó / Sinapsis, Alex Brahim, Paco Chanivet, Pilar Cruz, Laia Estruch, Antonio Gagliano, Àlex Gifreu, Ariadna Guiteras, Elisabet Roselló, Judit Vidiella / Col·lectivaccions.

Miopia augmentada és un programa de formació impulsat per Sala d’Art Jove i Arts Santa Mònica, que va dirigit a tots aquells estudiants, productors i persones interessades que vulguin experimentar amb noves perspectives pel desenvolupament del treball en art, comissariat, educació i altres modes de mediació cultural.

Línies d’acció:

Exterminar el cool. Exercicis d’anticreativitat. La creativitat i la innovació són les claus de l’argument corporatiu neoliberal. L’empresa, la publicitat i el discurs de l’emprenedoria s’han apropiat de la creativitat, si bé en cap moment es qüestiona la seva radicalitat ni les implicacions mentre aquesta s’acomodi als marges despolititzats i pautats del Pla d’Empresa. Exterminar el cool és una proposta de Pilar Cruz, comissària d’exposicions, gestora cultural i crítica d’art; compta amb la col·laboració d’Elisabet Rosselló, analista de tendències i investigadora de públics i Ariadna Guiteras, performer.

La botifarra. El terme botifarra té significats diferents: un producte amb una finalitat alimentària, un joc de cartes tradicional, un gest amb els braços que s’entén com un insult i el nom d’un cantant de Xàtiva. Tots aquestes botifarres podrien ser ben bé els termes per definir una obra d’art: conté l’objecte, la relació amb l’audiència, el concepte provocador i l’artista. Tradició, política, col·lectiu i acció. Martí Anson, artista visual, proposa un campionat de botifarra amb premi, que compta amb la col·laboració d’Àlex Gifreu, dissenyador gràfic i fundador de l’estudi Bis.

L’estratègia de Mr. Magoo. Línia d’acció basada en explorar les possibilitats de l’oralitat, la narració i la distorsió com a elements vertebradors de discurs. Es treballarà a partir de lectures proposades pels participants, històries de vida i l’apropiació d’elements d’àmbits socials i culturals diversos i aliens a la pràctica de l’art. El propòsit és generar en un temps rècord un cadàver exquisit, una cadena articulada amb enllaços de diferents orígens i intencionalitats. L’estratègia de Mr. Magoo és una proposta d’Alex Brahim, comissari independent; compta amb la col·laboració dels artistes Paco Chanivet i Laia Estruch.

Construeix el rastre fins que et puguin seguir. Des del tombant de segle és freqüent trobar artistes i comissaris implicats en desenvolupar activitat educativa. Mentre que, per una banda, el gir cap a l’educació s’interpreta que és degut a la necessitat dels museus per augmentar audiències, per l’altra també s’interpreta com una oportunitat per repensar la mateixa cultura artística. Cristian Añó, membre de Sinapsis i Judit Vidiella, professora i investigadora, especialista en pedagogies culturals, proposen un seguit de dinàmiques per reflexionar a l’entorn de projectes educatius desenvolupats per artistes.

Diagramàtica dolenta és un taller d’exploració sobre els usos ampliats i menys coneguts del diagrama, un instrument per a la producció de coneixement que ha rebut una especial atenció els darrers anys per part de la comunitat artística. La trobada proposa l’activació d’un conjunt d’exemples paradigmàtics, així com una bateria d’exercicis orientats a comprendre les potencialitats i les possibles formes de tergiversació d’aquesta eina. Diagramàtica dolenta és una proposta d’Antonio Gagliano, artista visual; que compta amb la col·laboració d’Efrén Álvarez, artista visual.

 
Programa:

Dimarts 20 de setembre
15.30 – 17.00h: Benviguda i presentació
Oriol Fontdevila i Txuma Sánchez, membres de l’equip gestor de Sala d’Art Jove

17.30 – 19.00h: Exterminar el cool. Exercicis d’anticreativitat. 1a part
Pilar Cruz, amb la col·laboració d’Elisabet Roselló

19.30 – 21.00h: La botifarra. 1a part
Martí Anson, amb la col·laboració d’Àlex Gifreu

Dimecres 21 de setembre
15.30 – 17.00h: L’estrategia de Mr.Magoo. 1a part
Alex Brahim, amb la col·laboració de Paco Chanivet

17.30 – 19.00h: Exterminar el cool. Exercicis d’anticreativitat. 2a part
Pilar Cruz, amb la col·laboració d’Ariadna Guiteras

19.30 – 21.00h: La botifarra. 2a part
Martí Anson, amb la col·laboració d’Àlex Gifreu

Dijous 22 de setembre
15.30 – 17.00h: L’estrategia de Mr.Magoo. 2a part
Alex Brahim, amb la col·laboració de Laia Estruch

17.30 – 19.00h: Construeix els rastres fins que et puguin seguir. 1a part
Cristian Añó amb la col·laboració Judit Vidiella

19.30 – 21.00h: Construeix els rastres fins que et puguin seguir. 2a part
Cristian Añó amb la col·laboració Judit Vidiella

Divendres 23 de setembre
15.30 – 17.00h: Diagramàtica dolenta. 1a part
Antonio Gagliano, amb la col·laboració d’Efrén Álvarez

17.30 – 19.00h: Diagramàtica dolenta. 2a part
Antonio Gagliano, amb la col·laboració d’Efrén Álvarez