LOS RECHAZADOS

CRÈDITS:

AUTORS:
CATERINA ALMIRALL, MIQUEL GARCÍA I ANTÒNIA DEL RÍO.

EDICIÓ:
CENTRE D’ART LA PANERA I SALA D’ART JOVE (2014).

COORDINACIÓ:
GLÒRIA PICAZO, ANNA ROIGÉ, TXUMA SÁNCHEZ, ORIOL FONTDEVILA I MARTA VILARDELL.

TUTORIA:
GLORIA PICAZO.

TEXTOS:
CATERINA ALMIRALL
ANTONIA DEL RÍO

DISSENY:
MIQUEL GARCIA.

TRADUCCIÓ I CORRECCIÓ:
SECCIÓ DE PUBLICACIONS I ASSESSORAMENT LINGÜÍSTIC
(DEPARTAMENT DE BENESTAR SOCIAL I FAMILIA).

IMPRESSIÓ:
IMPREMTA BARNOLA, SL.

IDIOMA:
CATALÀ I CASTELLÀ.

FORMAT:
235 X 170 MM
90 PÀGINES
BLANC I NEGRE

300 EXEMPLARS.

DIPÒSIT LEGAL:
L 1611-2014

LOS RECHAZADOS

L’any 1973 Marlon Brando va rebutjar l’Oscar al que havia estat nominat per la seva actuació a The Godfather. En comptes de recollir la estatueta va enviar en lloc seu una jove índia que va fer un breu discurs denunciant el maltractament que sofreixen els indis nord-americans de mans de la indústria del cinema. Quaranta anys més tard un jove de quinze anys va rebutjar el premi que havia guanyat en un concurs convocat per Antena3, per la realització d’un vídeo sobre l’obsolescència programada, davant la contradicció de rebre un IPOD com a trofeu.

Entre un cas i l’altre s’han succeït moltes altres escenes similars, diferents casos en què els guanyadors rebutgen els guardons o al jurat. Aquests són Los Rechazados.

El projecte Los Rechazados qüestiona, a partir de la recerca de casos concrets de persones que han estat premiades en diferents camps del saber i disciplines i que per motius molt diversos han renunciat al guardó, com els formats a priori crítics, o que tracten de desenvolupar una crítica institucional, poden esdevenir cànon.

Sovint aquest pot ser un gest de menyspreu cap a la legitimació que significa el guardó, menysprear el jurat, l’acadèmia o el significat de la pertinença a un col·lectiu més gran que estableix unes normes. Rebutjar un premi en aquest sentit pot ser un gest convulsiu i políticament incorrecte que alteri el curs de l’esperat. Però que passa quan revisem i ens adonem que aquest és un fet que s’ha repetit i es repeteix any rere any a les tribunes de molt premis o amb cartes a la premsa? L’espai de rebot constitueix una altra tribuna, un espai de denúncia, o de reivindicació, o simplement un aparador publicitari, on els altaveus arriben més lluny que els del propi premi.

Aquesta edició es fruit de la col·laboració entre el Centre d’Art la Panera i Sala d’Art Jove.