CRÈDITS:
AUTOR:
DANIEL DE LA BARRA
AMB LA COL·LABORACIÓ DE MARIA FACIOLINCE
EDICIÓ:
CENTRE D’ART LA PANERA, LO PATI, CENTRE D’ART DE LES TERRES DE L’EBRE I SALA D’ART JOVE (2021).
COORDINACIÓ:
ANNA ROIGÉ BARRULL, PLIÉ COLLECTIVE (EVA PAIÀ, MARINA PALLICER I ANGELICA TOGNETTI) I MARTA VILARDELL.
TUTORIA:
NANCY GARÍN
DISSENY:
DUEN SACCHI
CORRECCIÓ LINGÜSTICA:
SECCIÓ DE PUBLICACIONS I ASSESSORAMENT LINGÜÍSTIC
(DEPARTAMENT DE DRETS SOCIALS).
IDIOMA:
CASTELLÀ
FORMAT:
POSTALS
148 X 210 MM
IMPRESSIÓ A COLOR
50 EXEMPLARS
DESCARREGAR
PUBLICACIÓ_Real_Expedición_Botánica
REAL EXPEDICIÓN BOTANICA
Confonem la ruralitat amb la idea que tenim del seu valor. Es creu que la terra és el que la representa a través de lectures productives: esquemes, fragments, mapes per fer incursions i fer ús de la vida que conté.
Hi ha una sèrie de consideracions que s’han de tenir en compte sobre la inserció del concepte de paisatge dins de l’imaginari urbà i occidental. Des d’una lògica capitalista, la imatge exerceix un rol fonamental a la producció de patrons que sotmeten al perifèric —la terra i els seus cossos— com objectes d’extracció. La idea del paisatge es construeix des del seu eco, des de la dada que es recull d’ell i les incisions quirúrgiques que el sotmeten tant físicament com conceptualment.
Des de la pràctica visual busquem alternatives de representació que escapin a la mirada romàntica i extractiva com a eina de submissió de la terra mitjançant la imatge. Iniciem així un conjunt d’exercicis d’antipaisatgisme, dialogant amb les formes irruptivas de l’antipoesia del poeta xilè Nicanor Parra com a repte a les estètiques narratives imperants i socialment acceptades. Aquesta motivació antipaisatgista veu més enllà de la circumferència del ja anomenat i conquerit. Apunta als seus desbordaments. Plasma l’anhel de veure perifèries sense ombra de sacrifici: no al seu cel i camps immaculats, sinó des de les esquerdes que criden i trenquen.
Tenim un enorme deure amb l’avenir i la desconstrucció de conceptes. Amb l’excavació de narratives sobre el paisatge que el sotmeten des d’una sèrie d’idees fundades pel desencadenament de processos colonials i els seus contorns moderns. Els conceptes són àgils ràfegues que porten sobre les seves ales misteriosos i potents conjurs.
L’edició d’aquestes pàgines il·lustrades posa en relleu la construcció de la narrativa entorn del paisatge mitjançant una reedició dels catàlegs il·lustrats de les Expedicions Botàniques i la pintura dels artistes viatgers a Amèrica Llatina entre els segles XVII i XIX, a fi d’establir una revisió dels conflictes socials i ambientals actuals derivats de l’extractivismo agroindustrial.
Aquesta edició es fruit de la col·laboració entre en Centre d’Art La Panera de Lleida, Lo Pati, Centre d’Art de les Terres de l’Ebre i Sala d’Art Jove.